home login search menu close-circle arrow-dropdown-up arrow-dropdown arrow-down arrow-up close hide show info jump-link play tip external fullscreen share view arrow-cta arrow-button button-dropdown button-download facebook youtube twitter tumblr pinterest instagram googleplus linkedin email blog lock pencil alert download check comments image-carousel-arrow-right show-thick image-carousel-arrow-left user-profile file-upload-drag return cta-go-arrow-circle circle circle-o circle-o-thin square square-o square-o-thin triangle triangle-o triangle-o-thin square-rounded square-rounded-o square-rounded-o-thin cta-go-arrow alert-exclamation close-thick hide-thick education-students globe-international cloud sign-in sign-out target-audience class-materials filter description key-learning pdf-file ppt-file zip-file plus-thick three-circle-triangle transcript-outline

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

UTVIDE

Panamakanalen

Den har blitt kalt ett av den moderne verdens syv underverker. Panamakanalen er fortsatt en kritisk viktig snarvei for verdenshandelen, selv et århundre etter at den ble åpnet. Men i dag er nesten halvparten av verdens lasteskip for brede til å komme gjennom.

I år skaper MWH Global en ny design for å endre dette.

Del denne historien:

Spill video på nytt

Video fra Radiant Features.

 

 

ET
MONUMENTALT
PROSJEKT

 

I 2009 begynte ingeniørfirmaet MWH Global å arbeide med ett av de største og mest ambisiøse byggeprosjektene i verden: å utvide Panamakanalen.

Når arbeidet er ferdig skal kanalen tredoble kapasiteten for passerende skip. Dette er virkelig et kvantesprang. I dette megaprosjektet, som koster 6 milliarder dollar og skal åpne i år, blir det brukt like mye stål som i 26 Eiffel-tårn og nok betong – 190 000 tonn – til å bygge like mange skyskrapere som i en stor by.

Vanlige spørsmål

 

Vanlige spørsmål

Hva er Panamakanalen?

En 48 mil lang kanal som knytter sammen Atlanterhavet og Stillehavet.

Hvorfor ble Panamakanalen bygget?

For å gjøre det enklere, raskere og billigere å frakte gods mellom de to havene.

Hvem bygget Panamakanalen?

Frankrike gjorde et forsøk sent på 1800-tallet, og USA ferdigstilte det i perioden 1904–1914.

 

1,8 milliarder USD

MENGDEN BOMPENGER SOM KREVES INN HVERT ÅR

 

140

ANTALL HANDELSRUTER SOM BETJENES

 

OVER 1 MILLION

ANTALL SKIP SOM HAR KRYSSET SIDEN ÅPNINGEN

 

8–10 TIMER

TIDEN DET TAR Å PASSERE GJENNOM

UTFORDRINGEN

På sitt høyeste punkt er skipene i Panamakanalen 26 meter over havet. Det tilsvarer omtrent en 9 etasjers bygning.

Skipene må inn i en sluse for å passere kanalen. Denne fungerer omtrent som en kjempeheis for skip. Når skipet er helt inne i slusen, pumpes det inn vann fra en kunstig sjø slik at skipet løftes opp. Deretter kjører skipet gjennom kanalen og blir så senket ned av sluser på den andre siden.

Det kreves ingeniørkunst og konstruksjon i verdensklasse for å løfte og føre dagens superskip, som er over 300 meter lange og har 12 meter dype kjøler, gjennom kanalen og tilbake ned i havet uten å skade omgivelsene. MWH Global var klare for utfordringen.

STILLEHAVET

GATUN-SJØEN
26 m / 85 ft

ATLANTERHAVET

Bilde fra Panama Canal Authority

PROSJEKTET

Utvide eksisterende kanaler:
Utvide 21,3 m / 70 ft
Øke dybden med 5,4 m / 18 ft
Forlenge med 121 m / 400 ft

 

Lage en ny kanal, med tre nye sluser på hver side.

 

Øke makskapasiteten til Gatun-sjøen, primærkilden til vannet til slusene.

Bilde fra Panama Canal Authority
Bilde fra Panama Canal Authority
ET KAPPLØP
MOT VIRKELIGHETEN

Hvor mange ingeniører trengs for å lage en kanal? Flere enn 400, og alle er under press for å holde tritt med byggearbeidet.

For et prosjekt på denne størrelsen, der hvert sekund teller, må man jobbe på flere områder samtidig. Man måtte starte utgravingene før designplanene var ferdige. Teamet til MWH Global brukte programvare for konstruksjon og bygningsinformasjonsmodellering til å kartlegge områdene og utføre kritisk viktige konfliktanalyser som sparte tusenvis av timer med omarbeiding og mange millioner dollar.
 

INGENIØRER I PROSJEKTET

 

KUBIKKFOT MED MASSE FJERNET

 

HØYDEN PÅ HVER SLUSE

 

DYBDEN PÅ KANALENE

"Den største utfordringen var å oppfylle de strenge kravene til designytelsen. Dette er Panamakanalen. Her er det ikke rom for å gjøre feil. Og tiden var knapp."

– Mike Newbery, prosjektleder, MWH Global

Illustration of boat in canal
Illustration of boat in canal

EN MER BÆREKRAFTIG FREMTID

Kan et så stort prosjekt også være minimalistisk?

Det måtte det faktisk være. Gatun-sjøen er ikke bare vannkilde for slusene, den er også en viktig drikkevannskilde i Panama. Når så mye ferskvann blir brukt til kanalen, måtte MWH Global finne en løsning for å utvide kanalen, noe som selvfølgeligkrever mye mer vann, men samtidig bruke MINDRE vann.

Hvordan klarte de dette?

Ved å konstruere tre nye vannlagringsbassenger, de største i verden, klarer MWH Global å:

RESIRKULERE 60 % AV VANNET SOM BRUKES I SLUSENE
REDUSERE VANNFORBRUKET MED 7 % SELV OM DE NYE SLUSENE ER 1,5 GANGER STØRRE ENN DE OPPRINNELIGE
DOBLE KANALENS KAPASITET OG SAMTIDIG ØKE GJENBRUKET AV VANN
... og gjøre mange av innbyggerne i Panama fornøyde.

EN ENORM
FORSKJELL

Panamakanalen endret verdenshandelen da den ble bygget. Takket være MWH Global kommer den til å gjøre det igjen.

Utvidelsen av Panamakanalen er et globalt prosjekt som har store lokale ringvirkninger. Det anslås at økonomien i Panama vil åttedobles innen 2025. Men effektene vil være store selv langt utenfor Panama.

Større skip trenger større havner. Mer godsfrakt betyr flere jobber. Den globale kostnaden på skipsfrakt vil gå ned, mens mengden varer, korn og naturresurser som fraktes verden rundt vil øke.

Fremtiden virker lys både for regionen og verden, og dette er kun mulig på grunn av en kombinasjon av design, teknologi og samarbeid i enorm skala mellom multinasjonale selskaper. Er dette en ny og bedre verden? Følg med. Men i mellomtiden kan du glede deg til hvordan man konstruerer ting i fremtiden.

 

Finn ut mer om noen av produktene som MWH Global brukte til å designe prosjektet med utviding av Panamakanalen.

 
 

Del denne historien: